Het succes van TikTok bleef de afgelopen jaren niet onopgemerkt. Ook Instagram zag TikTok explosief groeien en dacht: hier moeten we iets mee! In 2020 introduceerde Meta daarom Instagram Reels. Maar wat zijn nu eigenlijk de overeenkomsten en verschillen tussen beide kanalen? Hoe zit het met de advertentiemogelijkheden? En misschien nog wel de allerbelangrijkste vraag: welk kanaal wint volgens Vonky?
De overeenkomsten
Als je naar het grote plaatje kijkt, lijken TikTok en Instagram Reels best op elkaar. Ze zijn allebei gericht op entertainment met korte filmpjes die je kunt liken, doorsturen en opslaan. Net als bij TikTok heb je bij Reels superhandige edit-opties, zoals een timer die aftelt voordat je een video maakt, een muziekbibliotheek met (achtergrond)muziek en heel veel verschillende filters en effecten. Een andere overeenkomst is de doelgroep; veel TikTok-gebruikers zitten ook op Instagram en andersom. Wie slim is, zet dus op beide kanalen precies dezelfde content in om dubbel zoveel bereik te krijgen. 🎯
De verschillen
Toch is TikTok niet precies hetzelfde als Reels. Het eerste verschil is dat Reels onderdeel is van het platform Instagram. Als je de app opent, kom je niet automatisch op de For You-page van Reels, zoals bij TikTok. Je komt op de homepagina van Instagram. Wil je naar Reels? Dan klik je op de middelste knop onderaan of op een Reel in je tijdlijn. Een tweede verschil heeft te maken met trending hashtags. Op TikTok spelen hashtags de hoofdrol in het verspreiden van populaire trends en challenges. Waar TikTok via de Discover-button de trending hashtags voor de kijker op een rijtje zet, bestaat hiervoor geen aparte pagina op Reels.
Adverteren op TikTok
Zoals je misschien al weet (door onze vorige blogs 😉), is er op TikTok heel veel mogelijk op het gebied van adverteren. Zo kun je kiezen voor een In-Feed Video, Tile Experiences, een Brand takeover of Topview-adverteren. Waarom je zou moeten adverteren op TikTok? Ten eerste heeft de app wel 1.6 miljoen (!) dagelijkse gebruikers in Nederland. Ook is de engagement rate enorm hoog vergeleken met andere socialmediakanalen én is het een relatief goedkoop platform.
Adverteren op Reels
Sinds juni 2021 kun je ook adverteren op Instagram Reels. Hierop is één soort advertentie mogelijk: de Reels-advertentie. Deze ziet er ongeveer hetzelfde uit als een gewone Reel, is beeldvullend en duurt maximaal 30 seconden. Gebruikers kunnen de advertentie leuk vinden, bekijken, opslaan, delen en er opmerkingen bij plaatsen.
En de winnaar is… 🏆
Volgens Vonky is er wel een duidelijke winnaar. TikTok! Maar als TikTok-agency moeten we natuurlijk ook wel. Heb je nu een bak inspiratie gekregen om zelf aan de slag te gaan op TikTok? Neem dan contact op met Stan: stan@vonky-agency.nl. Hij weet er alles van.