Skip to main content

Het is december, het einde van het jaar is in zicht. Tijd voor een TikTok-terugblik! Welke merken waren dit jaar een hit en wat waren de populairste trends? En wat waren de meest gebruikte muzieknummers en welke creators waren het grootst? Lees maar mee!  

De grootste Nederlandse merken 🔥
Als merk zichtbaar zijn op TikTok is enorm goed voor je bereik en naamsbekendheid. Een aantal Nederlandse merken hebben dat goed begrepen en zijn niet meer weg te denken van het platform. RedBull Nederland is het grootste Nederlandse merk op TikTok en speelt in op trends, geeft talentvolle sporters een podium en plaatst snippets van Redbull-evenementen. Netflix Nederland volgt op plek twee en is vooral populair door de verschillende snippets uit films en series. Ook laten ze behind the scenes zien en spelen ze in op trends. De laatste in dit rijtje is Duinrell. Het merk plaatst veel kijkjes achter de schermen, grappige sketches en heeft een typetje dat steeds terugkomt in de video’s.

De populairste trends
Trends op TikTok zijn bijna niet bij te houden. Soms verdwijnen ze zelfs na één dag. Maar een aantal trends bleef lang populair. Waaronder de trend ‘Okey, I like it, Picasso. In deze trend laten creators zogenaamde kunstwerken zien die zij of iemand anders hebben gemaakt. Een trend die nog populairder was, is ‘One thing about me…’. In deze trend vertellen creators een verhaal over zichzelf op de beat van het nummer ‘Super Freaky Girl, van Nicki Minaj. De aller-aller-allerpopulairste trend? It’s corn! Een jongetje wordt op straat geïnterviewd en vertelt hoe blij hij is met zijn maiskolf. Het filmpje ging viraal en er werd zelfs een nummer over gemaakt.

De meest gebruikte muzieknummers 🎼
Van de nieuwste hits tot oude klassiekers. Op je For You-pagina kwam je dit jaar waarschijnlijk van álles tegen. Deze populaire liedjes kwamen niet van alleen bekende artiesten, maar ook van opkomende en doorbrekende artiesten, uit alle genres. De populairste binnen Nederland? ‘Jiggle Jiggle’, van Duke & Jones & Louis Theroux, ‘Ginseng Strip 2002’, van Yung Lean en ‘THATS WHAT I WANT’, van Lil Nas X.

De grootste creators 🧑🎨
Het aantalgebruikers op TikTok is enorm gestegen dit jaar en dat betekent voor veel creators ook een hoop nieuwe volgers. De grootste creators in Nederland zijn Finn Hentzepeter, Mark Lucas en Scott Hentzepeter. Scott laat aan zijn 38 miljoen volgers zien hoe hij allerlei bijzondere dingen eet. De content van Mark Lucas varieert. Hij heeft bijna 8 miljoen volgers, die hij laat meegenieten van dansjes, lip-syncs en trends. Finn laat zijn ruim 7 miljoen volgers zien hoe hij allerlei slushpuppy’s maakt van random ingrediënten. Zo groot als Bella Poarch (92.5 mil.), Charli D’Amilio (149.2 mil.) en Khabane Lame (152.8 mil.) zijn ze nog niet. Dat zijn de drie grootste TikTokkers van de wereld.

Wat was jouw favoriete trend van het afgelopen jaar? En welke TikTokker ga jij zeker nog volgen in 2023?

Leave a Reply