‘TikTok is alleen voor Generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar!’ Dat was misschien het geval back in 2018, maar inmiddels is de app gegroeid. Letterlijk én in de figuurlijke zin van het woord. Als in volwassen geworden. Want of je nu van breien, make-up, auto’s, koken, klussen of lezen houdt: TikTok’s got something for everyone! Dat blijkt alweer als we naar recentelijk onderzoek onder social mediagebruik per leeftijdscategorie kijken.
Sinds de komst van TikTok zijn de uitkomsten van de verschillende marketing- en socialmedia-onderzoeken vrij saai en onveranderlijk. Het aantal gebruikers van het platform blijft maar groeien. Zo bleek ook dit jaar weer uit de cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom. Ten opzichte van vorig jaar groeide het aantal TikTok-gebruikers met maar liefst 34 procent. In 2022 telde ons land nog 3 miljoen gebruikers. Dat zijn er nu dus maar liefst 4 miljoen! Daarmee is TikTok de grootste stijger in de lijst.
Facts & Figures
Datzelfde onderzoek laat zien dat tieners in de leeftijd van 15 tot 19 jaar dagelijks steeds minder vaak gebruikmaken van Instagram en Snapchat. Terwijl het TikTok-gebruik onder deze doelgroep maar blijft groeien. Ook onder de twintigers (20 – 29 jaar) valt vooral de groei in het dagelijks gebruik van TikTok op. En daar houdt het niet op. De jonge dertigers (30 – 34 jaar) weten ook steeds beter hun weg naar dit platform te vinden.
Move over Gen Z, make room for the millennials!
De blijvende groei van TikTok is weliswaar niet heel verrassend. De fors gestegen interesse vanuit één specifieke leeftijdscategorie echter wel! Het duurde even maar inmiddels zijn de 40-plussers ook massaal wakker geworden. Ze laten Facebook achter zich om lekker te verdwalen in de wondere wereld die TikTok heet. Deze doelgroep groeide van 685.000 gebruikers in 2022 naar 1.090.000 gebruikers dit jaar. Eén vierde van het totaal aantal gebruikers in Nederland is dus 40+. Let that sink in! Sommigen noemen dit een drama voor het imago van het frisse, jonge platform. Maar wij zien het liever als een zegen voor B2C-advertising.
TikTok voor jong én oud
We roepen natuurlijk al jaren (oké 2, but whatever) dat TikTok een perfecte tool is om – met name – Gen Z te kunnen bereiken. Maar met deze verschuiving is het platform ineens nóg interessanter geworden als het gaat om het bereiken van een veel grotere doelgroep. Of in vele gevallen een heel andere doelgroep. Namelijk jong én oud(er)! Dus waar wacht je nog op? Lees meer over de verschillende advertentiemogelijkheden en targetingopties in eerder verschenen blogs en doe je ding!
Wil je nóg meer weten over TikTok, de verschillende doelgroepen of de TikTok-mogelijkheden voor jouw bedrijf? Stan weet er alles van: stan@vonky-agency.nl ⚡️