Skip to main content

TikTok-trends komen en gaan nog sneller dan modehypes als de low-rise jeans en crop tops. Soms kunnen ze na één dag al terug de kast in. Dus is het belangrijk om als merk razendsnel in te spelen op TikTok-trends.

Wat is een TikTok-trend?
Er zijn ontzettend veel verschillende TikTok-trends. Van opdrachten die je moet uitvoeren tot dansjes waar je al spierpijn van krijgt als je er alleen maar naar kijkt. Een TikTok-trend kan onder andere een sound, challenge, hashtag of een dansje op een populair liedje zijn. Een trend ontstaat wanneer een TikTok-video wordt nagedaan door andere TikTokkers.

Waar vind je TikTok-trends?
Je kan scrollen tot je een ons weegt om te zien welke TikTok-trends er voorbijkomen op je For You-pagina. Maar tegenwoordig check je het in een paar minuten op de website van TikTok. Via ‘what’s trending now’ zie je wat er op dat moment trending is in jouw land. Je kan zelfs een dag of periode kiezen én een industrie/categorie selecteren. Met één druk op de knop zie je welke hashtags, songs en TikTokkers trending zijn. Een andere manier om wekelijkse trends te checken, is via de zoekbalk in de TikTok-app. Er verschijnt een slideshow waarin de wekelijkse trends worden uitgelicht. Hierin staan trending hashtags, video’s en sounds.

Waarom moet je als merk inspelen op TikTok-trends?
Het algoritme van TikTok geeft voorkeur aan TikTok-video’s die op dat moment trending zijn. Wanneer je als merk inspeelt op TikTok-trends, is de kans groter dat je op de For You-pagina van je doelgroep voorbijkomt en hierdoor meer weergaven en een hogere betrokkenheid behaalt. Bovendien laat je als merk zien dat je op de hoogte bent van de laatste trends, je creativiteit inzet met een herkenbaar haakje én dat je weet hoe je het kanaal optimaal moet inzetten.

De TikTok-trends van nu
Er zijn in 2022 al heel wat TikTok-trends verschenen waar je op in kan spelen. We kunnen ze allemaal noemen, maar dan heb je vandaag geen tijd meer over om eindeloos door de For You-pagina te scrollen. Daarom zetten we de populairste TikTok-trends van de afgelopen maand voor je op een rijtje:

  • Them Changes (Sped Up)
    Het nummer ‘Them Changes’ van Thundercat is op dit moment heel populair. Het wordt gebruikt voor het maken van verschillende soorten video’s. Zo gebruiken creators het nummer voor Halloween gerelateerde video’s, maar playbacken ook mee met de tekst. Bij deze trend staat niet per se de content centraal, maar het gebruik van het nummer.
  • Rosalia challenge
    Don’t judge. Dat is de boodschap van deze TikTok-trend. Of dat lukt? Nou, niet echt. Deze trend wordt vaak vanuit een perspectief opgenomen dat je naar iemand kijkt in een bepaalde situatie, die heel bevooroordeeld naar je terugkijkt. Kleine tip: vergeet niet héél overdreven op je kauwgom te kauwen.  
@jadeanna

Altijd hetzelfde verhaal

♬ BIZCOCHITO – ROSALÍA
  • If I was a…
    Met deze TikTok-trend stel je jezelf op een originele manier voor. In de video komen steeds categorieën voorbij, zoals ‘season’, ‘colour’, ‘time of day’, ‘animal’, ‘flower’, etc. Aan de hand van voorbijschietende foto’s laat je zien waarmee jij jezelf zou vergelijken. Plak de sound ‘Run boy run’ van Woodkid eronder en je TikTok is compleet!
@selbazara

if i was a… 🫶🏼 this took foreverrrr to make but i love this trend 🥹 #ifiwasa #fyp

♬ Run Boy Run – Woodkid
  • CUFF IT
    Het nieuwe album van Beyoncé gaat als een speer. Niet alleen op Spotify, maar ook op TikTok. Het populairste nummer is CUFF IT, inclusief bijbehorende bewegingen. Dans waar je maar wilt, met wie je maar wilt. De energie in de dans is aanstekelijk.
@samuellopez_

etiqueta a quien conozcas 😍

♬ CUFF IT – Beyoncé

Wil jij inspelen op de laatste TikTok-trends, maar weet je niet hoe je de vonken eraf moet laten vliegen? Wij kunnen je helpen met het bedenken van het creatieve haakje, het maken van TikToks en het bereiken van de juiste doelgroep. It’s time to get Vonky! ⚡️

Leave a Reply